Media o nas
Raport: New Qualifications and Competencies in TVET has been compiled
Przypominamy, że UNEVOC Centre mieszczące się w Katedrze Pedagogiki Pracy na Wydziale Pedagogiki UKW to jedyne takie Centrum w Polsce, które wchodzi w skład sieci prawie 300 tego typu placówek na całym świecie.
UNEVOC jest organizacją UNESCO zajmującą się sektorem Edukacji Technicznej i Zawodowej (tzw. TVET, czyli Technical and Vocational Education and Training, rozumiane jako kształcenie i szkolenie techniczne i zawodowe, które zapewnia wiedzę i umiejętności potrzebne do zatrudnienia; wykorzystuje uczenie się formalne, pozaformalne i nieformalne; jest uznawane za kluczowe narzędzie równości społecznej, integracji i zrównoważonego rozwoju.
Instytucje na całym świecie, nazywane Centrami UNEVOC, tworzą tzw. Sieć UNEVOC, której siedziba, Międzynarodowe Centrum UNEVOC, znajduje się w Bonn, w Niemczech. Dla ułatwienia koordynacji Centrów zostały one przydzielone do tzw. klastrów - podział taki jest zgodny z regionami świata wyznaczonymi przez UNESCO, które grupuje swoich członków w pięciu regionach: Afryka, Państwa Arabskie, Azja i Pacyfik; Europa i Ameryka Północna oraz Ameryka Łacińska i Karaiby.
Efektem współpracy, mającej miejsce w 2021 r., jest m.in. 3-częściowy raport: New Qualifications and Competencies in TVET has been compiled ((NQC/ Nowe kwalifikacje i kompetencje w kształceniu i szkoleniu zawodowym zorientowane na przyszłość). Dokument ten powstał w ramach projektu: The Bridging Innovation and Learning ((BILT project), który jest realizowany przez UNESCO-UNEVOC International Centre for TVET przy wsparciu niemieckiego Federalnego Instytutu Kształcenia Zawodowego i Szkoleń (BIBB) oraz sponsorowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych (BMBF) oraz we współpracy z członkami sieci UNEVOC.
Raport został przygotowany w ramach współpracy pomiędzy centrami UNEVOC i ekspertami z całego świata (jego trzecią cześć koordynowała i recenzowała dr hab. Renata Tomaszewska, prof. uczelni).
Kształcenie i szkolenie zawodowe odgrywają kluczową rolę w każdym społeczeństwie, jeśli chodzi o zapewnienie wykwalifikowanej siły roboczej dla gospodarki i przejście młodych ludzi od nauki do zatrudnienia i zarobkowania. To sektor edukacji najbliższy rynkowi pracy. W związku z tym ma on za zadanie sprostać obecnym i przyszłym wyzwaniom: po pierwsze - uczynić ludzi zdolnymi i odpornymi w życiu, a po drugie - sprawić, aby kształcenie i szkolenie zawodowe miało znaczenie dla gospodarki i społeczeństwa.
W przedstawianym Państwu raporcie zastosowano podejście "trzy I": Identyfikacja, Integracja i Implementacja Nowych Kwalifikacji i Kompetencji. Zapraszamy do lektury
- Raport - cz. 1 [pdf, 6.32 MB]
- Raport - cz. 2 [pdf, 3.31 MB]
- Raport - cz. 3 [pdf, 3.32 MB]
"Rośnie nam pokolenie „ani, ani”. Ani do pracy, ani do książek".
Ile kosztują nas młodzi bezrobotni? „Stracone pokolenie”, czyli kto? Dlaczego dwudziestokilkulatkowie ustawiają się w kolejkach po zasiłek? Mówią o tym dr RENATA TOMASZEWSKA-LIPIEC, pedagog pracy, i FILIP GOŁĘBIEWSKI, socjolog
Dwudziestoparoletni bezrobotni. Tylko nie mówcie o nich gamonie
Frajer to ten, co daje się wykorzystywać za marne grosze, nie jest tak sprytny, by żyć jak ja. Z zasiłku - mówią dwudziestoparoletni bezrobotni z regionu badaczom, którzy przeprowadzają pierwsze w historii duże badanie NEETsów
Rozmowa dnia w Radiu Pik poświęcona problematyce Pokolenia ani-ani
Zrób coś dobrego dla świata: odpocznij! Inaczej grozi ci FOMO
Ciągle się lękasz, że coś tracisz, coś cię omija, czujesz przymus, by być ze wszystkim na bieżąco? To mogą być objawy jednej z nowych chorób cywilizacyjnych spowodowanych przeciążeniem pracą.
Artykuł: Zbudują most między nauką a pierwszą pracą
Gazeta Pomorska, 4 sierpnia 2015 r.
- pobierz artykuł [jpg, 944.33 kB]